Savon Sanomien juttu täällä. 

Jos juttu ei avaudu, niin voit lukea sen tältä sivulta.

Savon Sanomat 29.9.19.
Iikka Taavitsainen.

Kesällä Juha Jylhäsalmen valtasi levottomuus. Kuopion Komediafestivaali oli jälleen ollut menestys, mutta tapahtuman johtajana toimiva Jylhäsalmi ei ollut tyytyväinen. Omassa suorituksessa maistui huonolla tavalla rutiini.

Jylhäsalmi myöntää, että hänen luonteelleen ei tasaisen tappava vauhti ei ole sopinut koskaan.

– Olen sellainen, että muutaman vuoden syklin jälkeen pitää keksiä jotakin uutta, Jylhäsalmi sanoo.

Muutaman levottoman yön jälkeen Jylhäsalmelle syntyi visio, joka kiteytyy seuraavaan: ”Humanistinen tapa tehdä tapahtumayhteistyötä”. Käytännössä kyse on tavasta tehdä hyvää.

Jylhäsalmen suunnitelmaan liittyy olennaisena osana vapaaehtoisvoimin toimiva Hope ry, joka jakaa vähävaraisille ja kriisin kokeneille perheille vaate- ja tavaralahjoituksia sekä tarjoaa lapsille ja nuorille harrastustukea ja vapaa-ajan elämyksiä.

– Olen muutaman vuoden ajan tehnyt Hopen kanssa pienimuotoista yhteistyötä. Viime kesänä festivaalilla oli hyväntekeväisyysklubi, jonka lipputulot menivät verojen ja lippufirman palvelumaksujen jälkeen yhdistyksen toimintaan, Jylhäsalmi kertoo.

Tulevana kesänä Hope ry:n rooli korostuu. Jylhäsalmen tavoitteena on lisätä yritysyhteistyötä niin, että useamman klubin lipputulot saataisiin hyvään tarkoitukseen.

Luvutkin ovat valmiina.

– Jos saan 50 firmaa mukaan, niin voisin laittaa kymmenen klubin myynnin hyväntekeväisyyteen. Se tarkoittaisi 25 000–30 000 euroa. Ei tällä minun visiollani maailmaa pelasteta, mutta vähän mukavampi olo sillä ehkä saataisiin monille ihmisille.

YRITYSYHTEISTYÖN tekeminen on ollut osa Kuopion Komediafestivaalia jo useiden vuosien ajan. Esimerkiksi viime vuonna festivaalilla oli 40 yrityskumppania. Karkeasti tiivistettynä yritys maksaa festivaalille vuosisopimuksen mukaisen hinnan ja saa vastineeksi lippuja ja muita palveluita.

Tämän yhteistyön Jylhäsalmi haluaa nostaa uudelle tasolle.

– Mietin, että saisimmeko tähän syvällisemmänkin tarkoituksen kuin sen, että firma antaa rahaa ja minä annan lippuja.

– Uusi tavoite on, että yritysten tuella voitaisiin maksaa osa esiintyjien palkkioita niin, että kymmenen klubin kuluttajaliput saadaan suunnattua hyvään.

Kaiken hyväntekeväisyyspuheen keskellä Jylhäsalmi korostaa, että Kuopion Komediafestivaalissa on kyse liiketoiminnasta. Yritysyhteistyötä tarvitaan, koska lipputuloja ei niin vain voi antaa pois – se olisi huonoa bisnestä. Myöskään esiintyjien palkkioita Jylhäsalmi ei leikkaa hyvän nimissä.

– Lasken ihan liiketoimintasuunnitelmana, että yritykset haluavat ottaa yhä enemmän yhteiskuntavastuuta. Tässä olisi järkevä juttu valmiina alueelliselle yhteistyölle.

– Useinhan sanotaan, että toimivaa konseptia ei kannattaisi muuttaa. Mutta se ei ole tyylini.


Kuva: Juha Poutanen


KUN JYLHÄSALMI 
sai idean humanistisesta tapahtumayhteistyöstä, hän soitti saman tien parikymmentä yritystä läpi ja esitteli ideansa. Kukaan ei lyönyt luuria korvaan.

– Sen sijaan kaikki olivat alustavasti lähdössä mukaan. Tuote on kunnossa, ja siksi luotan tähän suunnitelmaan aika hyvin. Olen luottavainen siihen, että 50 firmaa löytyy.

Uuteen suunnitelmaan on olemassa myös henkilökohtaisia syitä.

Ensimmäinen on motivaatio. Jylhäsalmi kertoo, että välillä palon löytäminen tuttuun tekemiseen on vaikeaa. Varsinkin silloin, kun festivaali on saatu päätökseen, ajatus seuraavan tapahtuman suunnittelusta ei houkuttele.

– Nyt polte löytyi tämän Hope-yhteistyön kautta.

Toinen henkilökohtainen side liittyy Hopen tekemään työhön eli vähävaraisten tukemiseen. Jylhäsalmi huomauttaa, että vähävaraisena eläminen ei ole hänelle vierasta.

– Olisin mielelläni ottanut tukea vastaan silloin, kun olin heikoilla, Jylhäsalmi sanoo ja viittaa 2000-luvun alkuun, jolloin hän kolmekymppisenä taisteli masennusta vastaan rahattomana.

– Myös lähipiirissä on ollut perheitä, jotka olivat samassa loukussa. Nyt kun olen voinut tehdä työtä hyvällä sykkeellä ja saanut bisneksen kasvamaan, niin haluan tutkia, miten voin osaltani auttaa muita. Iso ajatus on, että voisiko viiden vuoden päästä yrityksiä olla mukana niin paljon, että suurin osa lipputuloista menisi hyväntekeväisyyteen. Se olisi uusi tapa tehdä festivaalia.

 

Jaa ystävillesi:

Instagram @komediafestivaali